آموزش تعیین جنسیت فرزند قبل از لقاح

sex-determination-w1

تعیین جنسیت فرزند قبل از لقاح

 

معمولاً به ازای تولد هر100 دختر در حدود 104 پسر متولد میشوند ، ولی در دوره های بحرانی مثل زمان قحطی، این نسبت کاهش پیدا ميکند و به نظر میرسد جنس مذکر بیش تر زیان می بیند.

پسر می خواهید یا دختر؟ این نخستین سوالی است که می توانم قبل از خواندن این مقاله از شما بپرسم، چنانچه که براي شما پسر یا دختر دار شدن اصلاً تفاوتی باهم ندارند، لازم نیست که این مطلب را بخوانید چون در این مقاله تنها تصمیم داریم که به این مسئله برسیم که چطور بر مبنای انتخاب آگاهانه مان پسردار یا دختر دار بشویم!

پس دوباره این سؤال را از شما می پرسم، پسر می خواهید یا دختر ؟
در بیش تر خانواده هایی که به تازگی تشکیل زندگی داده اند بین زن و مرد بر سر جنس فرزند اختلاف نظر وجود دارد؛ تعدادی طرف دار دختر و تعدادی دوست دار پسر هستند احتمالا هم براي برخی افراد خیلی فرقی نداشته باشد زیرا هنوز صاحب هيچکدام نیستند!

در قدیم به دلیل اینکهبه نیروی کار مرد بیش تر از زن احتیاج بود چنانچه خانواده ای صاحب فرزند پسر نبود براي رسيدن به این نعمت احتمالا تعداد افراد خانواده به بالاتر از هشت تا هم می رسید تا عاقبت یکی از آن ها پسر شود.

این ميشد که امار فرزندان یک خانواده بسیار بالا می رفت، همچنين خيلي از خانواده ها بخاطر این مسئله دچار ویرانی می شدند و این بعنوان یک بحران خيلي از خانواده ها را رنج می داد. ولی امروزه با استفاده از دانش پزشکی، زیست شناسی( بیولوژی) و علم تغذیه، شما میتوانید جنسیت فرزندتان را خودتان انتخاب کنید، این یک بلوف اغراق‌امیز نیست، باور کنید!

در این نوشتار تلاش بر این داریم که اقسام راهها و روشهای انتخاب جنسیت قبل از لقاح را به شما اموزش بدهیم، پس مقاله را تا آخر بخوانید!

انواع راه‌های انتخاب جنسیت پیش از لقاح و تشکیل نطفه
امروزه شما میتوانید با یک سونوگرافی پس از هفته ۱۴ حاملگی، جنسیت نوزادتان را بفهمید، ولی این عمل براي برخی از خانواده ها مناسب نیست زیرا احتمالا نتيجه سونوگرافی بر خلاف علاقه خيلي از والدین باشد.

به عنوان مثال والدینی که علاقمند به داشتن پسر هستند، امکان دارد در موقع شنیدن پاسخسونوگرافی که دختر بودن نوزاد را مشخص ميکند ، شوکه بشوند و جا بخورند و آن گاه این رخداد مایع بي‌ميلي والدین نسبت به سرنوشت فرزند در راه و همچنين تکرار حاملگی های مادر در سال های آينده شود.

ولی، امروزه با استفاده از علم روز، می توانیم با درجه اطمینان بالايي به پسردار شدن یا دختر دار شدن خودتان، چه بسا قبل از عمل لقاح و امیزش پی ببرید، براي این کار کافی است که یکی از راه‌های زیر را انتخاب کنید.
۱ – روش تغدیه ای
۲- روش زمان بندی نزدیکی( تعيين زمان تخمک گذاری)
۳- روش شستشوی مهبلی( واژن)
۴- روش زمان بندی ماهیانه نزدیکی
۵ – روش تعيين ميزان اسپرم
۶- روش نشان دار کردن لیزری گامتها
۷- روش  PGD – IVF

تعیین جنسیت نوزاد,روش تعیین جنسیت نوزاد,انتخاب جنسیت نوزاد

روشهای انتخاب جنسیت قبل از لقاح

مکانیسم دختر شدن یا پسر شدن نطفه چیست ؟
قبل از توضیح شیوه های یادشده ، اول جا دارد که یک توضیح اجمالی در خصوص فرآیند لقاح بدهیم تا بهتر بتوانیم مطلب را توضیح دهیم.
بر طبق طبیعت انساني مردان دارای اندام جنسی مردانه و زنان دارای اندام جنسی زنانه هستند، این اعضا هرکدامشان کار مخصوصی را انجام می‌دهند و در واقعیت مکمل یکدیگر محسوب میشوند .

اندام جنسی مردانه اسپرم تولید ميکند و اندام جنسی زنانه تخمک، مرد اسپرم تولید شده در بیضه هایش را به وسیله مایع منی و آلت تناسلی اش به واژن زن وارد ميکند ، این اسپرم های تولید شده پس از انزال در واژن زن باقی می مانند و تعدادی از آن ها موفق میشوند از مجرای دهانه رحم که در داخل واژن زن قرار دارد، عبور کنند. رحم که اندام تولید مثلی زن است، یک اندام گلابی شکل است که انتهای گلابی شکل آن رو به پائین است.

اسپرم پس از وارد شدن به رحم زن در طول آن حرکت ميکند و بالا میرود ، درصورتی که در این موقع تخمکی در رحم زن موجود باشد، عمل لقاح از بهم پيوستن دو گامت کامل ميشود و جنین تشکیل می گردد، این جنین درصورتی که که در داخل رحم مادر لانه گزینی کند، باعث حاملگی مادر و تولد نوزاد خواهد شد و درصورتی که نتواند لانه گزینی کند از بدن زن دفع خواهد شد.

مردان کلا دو نوع گامت تولید ميکنند ، یکی گامت ایکس دار( x) و دیگری گامت ایگرگ دار( y)، اختلاف این دو گامت در کروموزوم شماره ۲۳ آن ها است، زنها هم کلا یک نوع گامت تولید ميکنند و آن هم تنها کرومزوم شماره ۲۳ x شکل را دارد، درصورتی که که گامت ایکس دار مرد با تخمک ایکس دار زن لقاح کند، فرزند دختر خواهد شد و درصورتی که که گامت ایگرگ دار مرد با تخمک ایکس دار زن لقاح انجام دهد، جنین حاصله پسر خواهد شد.

پس تا این جا می بینیم که پسر یا دختر شدن فرزند بستگی به مرد دارد نه زن و این مرد است که با دو نوع گامت خود مشخص ميکند که جنین پسر باشد یا دختر، در وضعیت ایده‌ال شانس پسر یا دختر شدن جنین برابر یعنی 50 – 50 است و بستگی به این دارد که در موقع لقاح کدامیک اسپرم خود را زودتر به تخمک برساند تا آن را بارور سازد.

ولی در زندگی طبيعي حالت ایده‌ال کم تر اتفاق می افتد و عوامل محیطی بسياري بر شانس لقاح هریک از اسپرم های X دار یا Yدار تأثير خواهند گذاشت. عوامل محیطی مانند تغذیه مادر، ميزان سلامت روحی روانی وی، زمان نزدیکی، ميزان ph واژن مادر در موقع مقاربت، عوامل اجتماعي و … همه و همه میتوانند در پسر یا دختر دار شدن زن تأثير بگذارند.

بر اساس مطالعه ای که نتیجه آن در نشریه آکادمی ملي علوم آمريکا چاپ شده است، زنان حامله در دوره هایی که با اضطراب شدید روبرو هستند امکان دارد بطور ناخواسته به نوعی درگیر انتخاب جنس فرزند شوند.

معمولاً به ازای تولد هر100 دختر در حدود 104 پسر متولد میشوند ، ولی در دوره های بحرانی مثل زمان قحطی، این نسبت کاهش پیدا ميکند و به نظر میرسد جنس مذکر بیش تر زیان می بیند.
بر اساس گزارش بي بي سي نظریه های علمی ميگويد که به لحاظ تکاملی مزیت داشتن دختر این است که در زمان های سخت دخترها ژن پدر و مادر را بهتر جابجا ميکنند .

همچنين بنا به گزارش پایگاه اينترنتي لها آنلاین دکتر ساره جونز از دانشگاه کنت انگلیس که به تحقیقی درباره نقش عوامل محیطی در جنسیت فرزندان پرداخته است، اعلام کرده است که زنان ناراضی و بسیار شاکی اکثر دختر می زایند. همچنين دکتر مدحت الشامی، مشاور تغذیه و بهداشت عمومی هم گفته است که:در طول تاریخ، در دوره هایی زاد و ولد دختر زیاد بوده است و در دوره هایی هم زاد و ولد پسر و این به مسائل گوناگون زیست محیطی برمیگردد . وی اضافه کرده است که: بدن انسان از تغييرات فیزیولوژیکی و مزاجی بیرون بسیار تأثير می گیرد و به همین علت تولد پسران در دوره های بعد از جنگ و در موقع صلح، افزایش می یابد.

دکتر مهر اکتائی یک متخصص زنان و زایمان در ایران هم معتقد است که که نژاد سیاه، بچه دار شدن در سن بالای ۳۰ سالگی، اختلاف سنی زیاد بین زن و مرد، آب و هوای گرم، استرس و بیماری افسردگی زنان، الوده کننده های محیطی و استعمال سیگار احتمال دختر دار شدن را بیشتر می کند.

در واقع همیشه وضعیت نامساعد محیطی منجر به دختر شدن فرزند ميشود و این احتمالا فلسفه بزرگی داشته باشد که به تکامل انسان مربوط ميشود .

دانشمندان معتقد هستند که دختران به علت این که نیروی توليدمثل جامعه هستند، در مواقع بحرانی تعدادشان افزایش می یابد برای این که در این مواقع امکان دارد ۵ دختر متولد شده ۵ فرد ديگر را بدنیا بیاورند و ۲۵ فرد جدید تولید کنند، چنانچه ۵ پسر جای آن ها متولد ميشد قابلیت افزایش تعداد فرزندان در نسل های آینده بسيار پائین تر می بود.

ولی با این حال در وضعیت معمولی به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۴ پسر متولد ميشود که این بیانگر تعادل در چرخه طبیعت است.

در ادامه به شرح دقیق روشهای تعیین جنسیت جنین قبل از لقاح خواهیم پرداخت ولی لازم است که بدانید این روش ها کلا به دو گروه طبقه بندی میشوند ، گروه نخست روش هایی هستند که با تغيير شرایط محیطی بدن مادر، قابلیت پسر یا دختر دار شدن وی را افزایش می‌دهند و گروه دوم شیوه های طبی اند که به وسیله متخصصین در ازمایشگاه ها و مراکز درمان ناباروری و ژنتیک انجام می گیرند، در روش های گروه اول نیاز شما به مراجعه به پزشک کم تر است و خودتان میتوانید مقررات را اجرا کنید ولی در شیوه های گروه دوم باید حتماً تحت مراقبت پزشکی قرار بگرید، ولی با این حال فواید شیوه های گروه دوم مانند شیوه های PGD، لقاح مصنوعی IVF و نشاندار کردن لیزری این است که درصد ضریب اطمینان این روشها ۱۰۰٪ است ولی شیوه های گروه نخست در بهترین وضعیت چیزی در حدود ۸۰٪ ضریب اطمینان خواهند داشت.

روش تعیین جنسیت نوزاد,انتخاب جنسیت نوزاد,تعیین جنسیت نوزاد

 پیروی از رژیم غذایی مخصوص برای به دست آوردن فرزند پسر یا دختر از زمان های قدیم معمول بود

 

ما هر دو شیوه را براي شما توضیح خواهیم داد و انتخاب را به خودتان واگذار می کنیم!

1- روش تغذیه ای
استفاده از رژیم غذایی اختصاصی براي به دست آوردن فرزند پسر یا دختر از زمانهای قدیم رایج بود، ولی با توجه به اینکه مکانیسم و روش اثر این شیوه ناشناخته بود، رژیم های غذایی، مختلف و گاه متناقض بکار گرفته ميشد .

در انسان اگرچه نحو عمل رژیم غذایی و استفاده از رژیم مناسب شناخته نشده ولی حدس زده ميشود که امکان دارد به دلیل تغيير سوخت وساز تخمک و به ویژه یون های سطح خارجی آن در صورتی که تخمک یون مطلوب را داشته باشد بتواند اسپرماتوزوئید حامل کروموزوم جنسی y یعنی پسر یا x یعنی دختر را به طرف خود جلب کند.

نتایجی که از بکار بردن این شیوه گزارش شده، یکسان نیست و برخی از مراکز بین 80 تا 100 درصد موفقیت گزارش داده اند، ولی این نتیجه، زمانی میتواند قابل قبول و قابل اطمینان باشد که رژیم غذایی به تنهايي مورد استفاده واقع شود و دیگر روشها هم زمان با این شیوه بکار گرفته نشود.

شیوه استفاده از رژیم غذایی استاندار خاصی ندارد و تا حدود زيادي با مواد غذایی رایج در هر کشور مرتبط است. ولی نتیجه حاصل شده از این تحقيقات، یکسان بوده و هدف از آن تغيير تعادل موجود بین یون های منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلسیم است.

در این شیوه آنچه اهمیت دارد نسبت این مواد به یکدیگر و نه اندازه مطلق آنهاست.
بدین ترتیب، رژیم غذایی باید به نحوی انتخاب شود که نه تنها سبب بالا رفتن ماده معدنی موردنظر نشود بلکه اندازه املاحی را که سبب جلب اسپرماتوزوئید جنسیت مخالف جنین موردنظر ميشود در خون کاهش دهد.

در این شیوه براي رسيدن به جنین پسر، بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و کم بودن کلسیم و منیزیوم، سوخت وساز تخمک و به ویژه لایه خارجی آ ن را به نحوی تغيير ميدهد که اسپرماتوزوئیدهای حامل جنسیت پسر به طرف آن جذب میشوند و بالعکس براي جذب اسپرماتوزوئید جنسیت دختر توسط تخمک، الزامی است ميزان کلسیم و منیزیوم خون بالا برود و ميزان پتاسیم و سدیم خون پائین بیاید.

در یک مطالعه دقیق که روی ۴۷ نفر زنی که از این رژیم براي کسب کردن جنسیت موردنظر استفاده کردند ۴۰ نفر توانستند فرزند پسر به دنیا آورند رژیم فقط لازم است به مدت سه ماه و به ویژه در ماهی که لقاح انجام می شود مورد استفاده قرار گیرد.

این شیوه تنها لازم است به وسیله زن اجرا شود برای این که تغييرات یونیک اوول است که اسپرماتوزوئید مورد نظر را انتخاب ميکند . استفاده از رژیم با به کاربردن یک دستور آشپزی صورت نمی گیرد بلکه یک نسخه پزشکی محاسبه شده میتواند مؤثر باشد.

استفاده طولانی مدت از این رژیم پزشکی اثر سو بر سلامت مادر و کودک هم بجاي نمی گذارد.

به عنوان نمونه سدیم علاوه بر نمک غذا، در غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ، شیر، جگر گوساله، هویج، اسفناج وجود دارد و مقدار مصرف روزانه آن مساوی 0.5 گرم است چنانچه رژیم های غذایی معمولاً تا ۴ برابر این میزان را به بدن می رسانند. منابع غذایی دارای پتاسیم در فراورده هایی مانند گوشت، غلات، میوه ها و سبزی ها وجود دارد .

میزان احتیاج روزانه به پتاسیم یک ميلي گرم است ولی در رژیم های غذایی معمولاً تا ۱۵ برابر این اندازه پتاسیم وجود دارد . کلسیم که اندازه نیاز روزانه آن در بدن 800 ميلي گرم در روز است، در فراورده هایی مانند شیرکاکائو، ماست، بستنی، شلغم، بادام و ساردین موجود است . منابع غذایی دارای منیزیوم هم حاوی قهوه، کاکائو، غلات، سبزی ها، مخمر آبجو، سویا، چغندر، گردو، جوانه گندم است.

در برخی تحقيقات با این روش تا 85 درصد موفقیت گزارش شده که براي چنين روش ساده، ارزان قیمت و نتيجه بسیار خوبی است. یکی از تغييرات دیگری که در ميزان تخمک گذاری انجام می شود ، زیاد شدن میزان گلوکز در ترشحات مخاطی دهانه رحم در موقع تخمک گذاری است.

بالارفتن اندازه گلوکز در ترشحات دهانه رحم به جذب اسپرماتوزوئیدها کمک ميکند و با توجه به اینکه اسپرماتوزوئید پسر از قدرت تحرک بیشتری بهره مند است. مناسب بودن ترشحات دهانه رحم بیش تر به نفع اسپرماتوزوئید پسر است.

از روش اصلاح رژیم گاه در مراکز انتخاب جنسیت در کشورهای انگلستان، فرانسه، کانادا همراه با شیوه جدا کردن اسپرماتوزوئیدها استفاده ميشود ولی در آمريکا کم تر از این شیوه استفاده ميشود .

استفاده از میوه های شیرین حاوی گلوکز در روزهای تخمک گزاری، محیط را براي جلب اسپرماتوزوئید y مناسبتر ميکند .

به چه دلیل که قند خون سریع بالا میرود . این غذاها شامل؛ گلوکز، ساکاروز، شربت ذرت، عسل، آب نبات، غلات صبحانه شیرین شده، هویج، بیسکوئیت، سیب زمینی پخته، کشمش، نان گندم سفید رنگ، نوشابه های دارای شکر و یا پلیمرهای گلوکز است.

به طور خلاصه غذاهایی که بیش تر براي لقاح پسر مناسب است عبارتند از کلیه و غذاهای شور، موز، خرما، هویج، سیب زمینی، جگر، گوشت و تخم مرغ و غذاهایی که براي دختر مناسب است عبارتند از؛ شیر و فراورده های آن، ماهی ساردین، خاویار، بادام، کاکائو و جوانه گندم و کلم، کدو و فلفل سبز.

همچنين جالب است که بدانید به گزارش خبرگزاري فرانسه یک بررسیي که در انگلیس انجام گردیده است ، نشان ميدهد رژیم غذایی کم انرژی که حداقل کالری، مواد معدنی و مواد مغذی را داشته باشد، با احتمال بیشتری به تولد نوزاد دختر منجر ميشود .

فیونا ماتیوز از دانشگاه اکستر در انگلیس و همکارانش می خواستند که دریابند که آیا رژیم غذایی زن تاثیری در جنسیت فرزند وی خواهد داشت یا نه. این پژوهشگران از 740 زن که براي بار اول حامله شده بودند و از جنسیت جنین خود آگاه نبودند، خواستند تا اطلاعات مشروحی در خصوص عادت های غذاخوردن خود پیش و از حامله شدن ارائه کنند. این زنان بر حسب ميزان کالری دریافتی در حول و حوش زمان لقاح به سه دسته تقسیم شدند.

56 درصد زنان گروهی که بيش ترین ميزان دریافت کالری را داشتند، نوزاد پسر داشتند، در حالیکه در گروهی که کم ترین ميزان استفاده غذا را داشتند، این ميزان 45 درصد بود.

گروهی که بیش تر نوزاد پسر به دنیا آورده بودند، علاوه بر ميزان بیش تر کالری دریافتی، با احتمال بیشتری طيف بزرگ تری از مواد مقوی از جمله پتاسیم، کلسیم و ویتامین های C، E و B12 دریافت کرده بودند.

نسبت نوزاد پسر همچنين براي زنانی که روزانه حداقل یک ظرف غلات صبحانه می خوردند، در قیاس با افرادی که یک ظرف یا کم تر از آن ها در هفته می خوردند، بسیار بالا می رفت. به گفته این پژوهشگران این یافته های غیرمنتظر با تغيير به تدریج به نفع دختران در نسبت های جنسی نوزادان تطبیق دارد.

 

انتخاب جنسیت نوزاد,تعیین جنسیت نوزاد,روش تعیین جنسیت نوزاد

 تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری

پژوهش های گذشته نشان داده است که علی رغم همه گیری فزاینده چاقی، ميزان متوسط اخذ کالری در اقتصادهای توسعه یافته کاهش پیدا کرده است . شمار بزرگسالانی که صبحانه نمی خورند هم به ميزان چشمگیر افزایش یافته است.

به گفته این پژوهشگران یافته های آن ها امکان دارد توضیح دهنده این دستور باشد که به چه دلیل در کشورهای توسعه یافته که زنان جوانان به رژیم های کم کالری روی آورده اند، جمعیت پسران در حال کاهش است.

دکتر ماتیوز ميگويد یافته های این بررسی به یک “مکانیسم طبیعی” براي انتخاب جنسیت اشاره ميکند .

ارتباط بین رژیم غذایی غنی و کودکان مذکر امکان دارد توضیحی تکاملی داشته باشد.
در اکثر گونه ها شمار فرزندان مذکر میتواند بسیار بیش تر از فرزندان مؤنث باشد. ولی تنها درصورتی که وضعیت مناسب باشد- در وضعیت نامناسب اعضای نر گونه امکان دارد اصلاً نتوانند جفت گیری کنند، در حالیکه ماده ها بطور مداوم تری تولید مثل ميکند .

درصورتی که مادر منابع فراوانی در اختیار داشته باشد، صرف منابع در تولید فرزندان مذکر معقول است، برای این که به نسبت به داشتن یک دختر، احتمال بیشتری موجود است که براي او نوه های بیشتری به دنیا آورد. ولی در زمان های کمبود منابع، سرمایه گذاری بی خطرتری است.

2- لقاح آزمایشگاهی(IVF)
پژوهش ها در خصوص “لقاح آزمایشگاهی”( IVF) بیانگر آن بوده است که ميزان بالاتر گلوکز یا قند، رشد و نموی رویان های مذکر را تحریک ميکند ، در حالیکه باعث مهار رشد رویان های مؤنث ميشود .

درصورتی که تصمیم دارید از این شیوه براي تعيين جنسیت فرزندتان قبل از حاملگی استفاده کنید حتماً نکات زیر را بخاطر بسپارید:

۱ – حتماً با یک متخصص زنان زایمان یا حداقل پزشک عمومی تماس بگرید تا یک چکاب کامل بشوید و از نظر بیماري هایی مثل سرخچه، دیابت، بیمای های ارثی و ژنتیکی و … سلامتی تان بررسی شود، برای این که در صورت داشتن این بیماریها هم امکان دارد رژیم غذایی تأثير منفی بروی بدن شما بگذارد و هم امکان دارد درصورتی که نگذارد این بیماریها بروی جنین و نوزاد آينده شما تأثير منفی بگذارند، پس حتماً با پزشکتان مشورت کنید و او را از تصمیم خود براي بارداری آگاه سازید تا وی هم درصورتی که داروهای مضری را استفاده می کنید قطع یا تعدیل کند.

۲- از زمانیکه تصمیم می گیرید صاخب فرزند شوید، عادتهای خوب را تجربه کرده و عادتهای بد را آزاد کنید. سلامت همسر شما هم در این چند ماه قبل از بارداری خيلي مهم است. زیرا حدود 70 روز طول می کشد تا اسپرم مرد به رشد کامل برسد.

۳- در این زمان بیش تر مراقب سلامتی تان باشید و از انجام کارهای خطرناک و تماس با محیط هایی که احتمال بیماري شما را افزایش می‌دهند خودداری کنید، مثلا اگر در خانه گربه دارید و می خواهید جای آن را تمیز کنید یا باغبانی کنید. از دستکش استفاده کنید تا احتمال بروز بیماري توکسوپلاسموزیس که گاهی در رشد جنین تأثير میگذارد کاهش یابد.

۴ – براي گرفتن یک رژیم غذایی مطلوب و مناسب حتماً با یک متخصص تغذیه تماس بگرید و تصمیم خود را براي بارداری با ایشان در میان بگذارید و بر بر اساس جنسی که می خواهید بدنیا آورید با وی مشورت کنید.

منبع:persiandiet.com

 

ارسال دیدگاه