چگونه خواستگاری کردن را حرفه ای انجام دهیم ؟

چگونه خواستگاری کردن را حرفه ای انجام دهیم ؟

خواستگاری حرفه ای

 

خواستگاری کردن در فرهنگ ما آداب و رسوم خاصی دارد در ادامه بیشتر می‌خوانیم .

 

آموزش خواستگاری حرفه اي , اگر در آداب خواستگاری‌کردن کمی به گذشته برگردیم این خانواده‌ها بودند که برای پسرشان دختری را انتخاب می کردند اما درسال‌هاي اخیر با تغییرات بسیاری در حوزه انتخاب همسر روبرو بوده‌ایم ازجمله خواستگاری در محیط کار. دختر و پسری که در سن ازدواج هستند امکان دارد در هر موقعیتی یک دیگر را ببیند و بپسندند از جمله محیط کار.

 

در اطرافیانمان به‌طور حتم شنیده‌‌ایم که فردی برای انجام کاری به اداره‌اي رفته و این امر موجب شده که گره بختش باز شود و به جرگه متاهلان بپیوندد. همان‌ طور‌که هر ازدواجی می تواند آسیب‌ها یا مزایایی داشته باشد، این نوع

 

ازدواج هم مشکلات و محاسنی دارد که در ادامه نیت داریم به کمک یک روان شناس و مشاور خانواده آنرا بیشتر مورد محاسبه قرار دهیم.

 

خواستگاری سنتی

اعلمی‌دوست می گوید: انتخاب همسر برای هر جوانی امری هیجان‌انگیز  است که با ورود به این مرحله کنجکاوی برای شناخت طرف مقابل بیشتر میشود. در ‌صورتی‌که اگر خواستگاری در محیط کار صورت بگیرد موضوع کمی سخت است؛ زیرا پذیرش خواستگاری یا رد‌کردن آن، درکنار حفظ موقعیت کاری دشوار خواهد شد.

 

این روانشناس می‌افزاید: مضمون‌اي که گاه فراموش میشود این است که خواستگاری در محیط کار نباید خارج از چارچوب خانواده‌ها باشد. به عبارت دیگر تنها انتخاب از طرف جوانان باید انجام شود ودر مرحله بعدی خانواده‌ها در جریان امر قرار بگیرند.

 

اعلمی‌دوست توضیح میدهد: برای این که بتوان از مشکلات بعدی پیش گیری کرد باید تنها پیشنهاد ازدواج داده شود و مراحل بعدی در محیط خانواده‌ها باشد، زیرا فرد در محیط کار یک دیگر را محاسبه می کنند و از جایگاه و موقعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی خانواده یک دیگر اطلاعاتی ندارند.

 

این مشاور بیان می کند: گاهی مشکلات از همین نقطه یعنی تفاوت بین خانواده ها آغاز می شود هرچند که دو جوان از نظر سطح اجتماعی و تحصیلی با یک دیگر هم خوانی ودر یک سطح باشند.

 

وی ادامه میدهد: در مراحل بعدی مهم این است که انتخاب در مسیر درست که همراه با آشنایی دو خانواده است، شکل بگیرد. به این معنا که انتخاب از سمت جوانان باشد اما روال سنتی آن هم فراموش نشود بعضی از مواقع نیز دو همکار که دریک محیط کار می کنند با یک دیگر ازدواج می کنند.

 

چگونه خواستگاری کردن را حرفه ای انجام دهیم ؟

انتخاب  از طرف جوانان باید انجام شود ودر مرحله بعدی خانواده‌ها در جریان امر قرار بگیرند

 

مخفیانه درخواستتان را مطرح کنید

وی به حساسیت موقعیت پیش‌آمده اشاره می کند و ادامه میدهد: نخستین قدم در هر خواستگاری بررسی شرایط خواستگار است. از آنجایی که برای این امر مهم باید شناخت کافی وجود داشته باشد باید شرایط فرد به‌ صورت کامل و بیرون از محیط کار بررسی شود ودر‌صورتی‌که دختر و پسر با یک دیگر دریک محیط مشترک کار میکنند بررسی شرایط توجه و حساسیت زیادی دارد.

 

این روانشناس می گوید: اگر نیت پژوهش در محیط کار را دارید، بهتر است این امر توسط خود فرد و به‌طور مستقیم انجام نشود؛ بلکه از شخص دیگری کمک بگیرند و این پژوهش نباید از افرادی که کینه شخصی با فرد مد‌نظر دارند، همکاری نزدیک دارند یا دوست هستند انجام شود.

 

وی با اشاره به این که باید خواستگاری در محیط کار از سایر همکاران مخفی بماند، میگوید: یکی از مشکلات و پیچیدگی‌هایي که در خواستگاری در محیط کار وجوددارد، این است که سایر همکاران نباید در جریان خواستگاری یا پیشنهاد ازدواج قرار بگیرند.

 

این روانشناس عنوان می کند: این امکان وجوددارد که به هر علتی خواستگاری به ازدواج منتهی نشود. باید به‌گونه‌اي رفتار شود که فرد بتواند بعد ازآن در محیط کار به دور از هر‌گونه دغدغه و فشار روحی کارش را ادامه بدهد.

 

ظرفیتتان را بالا ببرید

وی با اشاره به بالا‌بردن ظرفیت برای شنیدن پاسخ منفی عنوان می کند: خواستگاری‌کردن همواره با پاسخ مثبت همراه نیست و گاهی فرد مقابل به دلایلی پاسخ منفی می‌‌دهد. از این‌رو فرد باید قبل از اقدام به خواستگاری ظرفیت و جنبه‌ خودرا دراین خصوص بسنجد.

 

این روانشناس در خصوص پاسخ منفی شنیدن از همکار ادامه میدهد: این یک پرسش اساسی است که «آیا بعد از شنیدن پاسخ منفی می توانم به همکاری‌ام با او ادامه بدهم، آیا پاسخ منفی میتواند روی کار و محیط کاری‌ام تاثیر گذار باشد.» پاسخ صادقانه به این پرسش‌ها میتواند راهنمای فرد برای اقدامات بعدی باشد.وی می‌افزاید: نباید بعد از شنیدن پاسخ منفی مزاحم کار فرد مقابل شد. تحت‌فشار قرار دادن فرد توسط همکاران یا ایجاد مزاحمت در محیط کار نه تنها نمیتواند پاسخ فرد را مثبت کند که وی را از این اقدام دلزده و آزرده می کند.

 

این نکات مثبت

این روان شناس توضیح می دهد: در‌صورتی‌که پاسخ مثبت باشد بعد از قطعی شدن نظرتان آنرا در محیط کار اعلام کنید تا خواستگاران دیگر بدانند که شما ازدواج کرده اید.

 

وی درک درست از شرایط کاری را یکی از نقاط مثبت ازدواج همکاران می داند و بیان می کند: در‌صورتی‌که دو همکار بایکدیگر ازدواج کنند بیشتر از همسران دیگر موقعیت کاری، مشغله‌ها و نگرانی‌هاي یک دیگر را درک میکنند. وی درخصوص وجه مشترک ازدواج دو همکار می گوید: داشتن روزهای تعطیل‌، ساعت کاری و همکارانی مشترک بیشتر می تواند همسران را درکنار هم قرار دهد.

 

اعلمی‌دوست تاکید میکند: از سمت دیگر باید همسران مشکلات محیط کار رابه خانه نیاورند و آنرا در محیط کار بگذارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *