کندن موهای بینی خطرناک است

کندن مو‌های بینی

در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

کندن موی بینی خطرناک است

با کندن مو‌های بینی آسیب‌های زیادی به خود وارد می‌کنید. انجام این کار موجب ورود میکروب‌های بیماری زا به درون معده و دستگاه گوارش‌تان می‌شود. ورود میکروب‌ها به بدن موجب عفونت پرخطر و کشنده خواهد شد؛ چرا که رگ‌های بینی در نهایت به رگ‌های مغز متصل می‌شوند و عفونت‌های ایجاد شده به صورت  مننژیت و آبسه مغز ظاهر می‌شوند.

عوارض کندن مو بینی

یکی از اولین خطوط دفاعی بدن در مقابل پاتوژن‌های مضر مانند میکروب ها، قارچ‌ها و اسپور‌ها وجود مو در بینی است. مهم‌ترین عملکرد‌ موهای بینی مرطوب نگه داشتن محیط بینی است که با عبور هوا، مخاط و مو‌های بینی گرما و رطوبت ایجاد می‌کنند. رطوبت نقش موثری در سلامت سایر سیستم‌های تنفسی فرد مانند حلق و ریه ایفا می‌کند. هنگامی که فرد هوای فیلتر نشده را از طریق بینی تنفس می‌کند ذرات جامدی که در هوا وجود دارند را نیز وارد بینی می‌کند.

راهکارهایی که برای کندن موی بینی نباید استفاده کرد

راه کار‌هایی مانند اپیلاسیون و وکس انداختن داخل بینی توصیه نمی‌شود زیرا وکس می‌تواند به پوست داخل بینی آسیب وارد کند. همچنین کشیدن تک تک مو‌های بینی می‌تواند موجب رشد مو‌های زیر پوستی و عفونت شود. افراد نباید از کرم‌های موبر استفاده کنند، زیرا گاز‌های سمی موجود در این مواد  بسیار قوی بوده و استنشاق آن‌ها موجب سوختن غشای مخاط درون بینی می‌شوند.

کندن مو بینی

بسیاری از کرم‌های موبر تنها برای برخی از قسمت‌های مختلف بدن مناسب هستند و روی آن‌ها نوشته شده است که برای بینی استفاده نشود. بر اساس یافته‌های پزشکی احتمال ابتلا به آسم در افرادی مو‌های بینی کم پشت دارند، سه برابر بیشتر از کسانی است که مو‌های بینی پرپشتی دارند.

عوارض کندن مو‌های بینی

باید دقت کنید کشیدگی موی داخل بینی علاوه بر درد طاقت فرسا  می‌تواند مشکلاتی جدی تری را برای افراد ایجاد کند و تاثیر بدی بر مغز داشته باشد. مثلا با کندن مو‌ها قسمتی از پوست بینی پاره و عفونی می‌شود، این عفونت ممکن است به جریان خون هم راه پیدا کند و سپس به مغز برسد. جریان خون از قسمت های مختلف بینی یا پشت مغز تخلیه می‌شود. البته  چند رگ دیگر نیز در همین قسمت خون  را تخلیه می‌کنند، که اگر بینی عفونی شود و این قسمت از مغز را مسدود کند می تواند مشکلات بزرگی برای فرد به وجود آورد.

بهترین روش خلاص شدن از مو‌های بلند بینی، استفاده از قیچی‌های کوچک یا دستگاه‌های اصلاح موی بینی است. زیرا از ریشه کندن مو‌های بینی موجب عفونت شده و ممکن است عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *