پاسخ به سوالات مهم درباره ویروس کرونا

questions-corona-virus02-1

دوره پنهان برای COVID-19 در حال حاضر بین دو تا 14 روز تخمین زده می شود

در این مطلب سعی کرده ایم به پرتکرارترین سوالاتی که مردم درباره ویروس کرونا می پرسند پاسخ دهیم.

 

1. COVID-19 چیست؟ SARS-CoV-2 چیست؟

coronavirus 2019 در حال حاضر به عنوان سندرم حاد تنفسی (2 coronavirus-2 (SARS-CoV- شناخته می شود در حالی که بیماری مرتبط با آن با عنوان COVID-19 خوانده می شود.

SARS-CoV-2 ، در اواخر سال 2019 در چین مشخص شد و نوعی جدید از کورنا ویروس است که قبلاً در انسان مشخص نشده است.

 

2. کورونا ویروس از کجا آمده است؟

Coronaviruses ویروس هایی هستند که در بین حیوانات گردش می کنند اما برخی از آنها همچنین بر انسان تأثیر دارند. بعد از اینکه حیواناتی را آلوده کردند ، سرانجام می توانند به انسان منتقل شوند.

طیف گسترده ای از حیوانات منبع کورونا ویروس ها شناخته شده اند. به عنوان مثال ، سندرم تنفسی خاورمیانه (coronavirus (MERS-CoV از شترها سرچشمه گرفته است و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) از گربه های زباد سرچشمه گرفته است.

 

3. نحوه انتقال چیست؟ چگونه گسترش می یابد؟

در حالی که حیوانات منبع ویروس هستند ، این ویروس اکنون از یک شخص به فرد دیگر منتقل می شود (انتقال انسان به انسان). به نظر می رسد ویروس عمدتاً از طریق قطرات تنفسی که افراد عطسه می کنند ، سرفه می شود و یا بازدم می کنند انتقال می یابد.

 

دوره پنهان برای COVID-19 (یعنی زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و شروع علائم) در حال حاضر بین دو تا 14 روز تخمین زده می شود. در این مرحله ، ما می دانیم که ویروس ها می توانند هنگامی که افراد آلوده علائم (مانند آنفولانزا) را نشان می دهند منتقل شوند.

 

اگر مبتلایان به COVID-19 به موقع آزمایش و تشخیص داده شوند و اقدامات سختگیرانه ای برای کنترل عفونت اعمال شود ، احتمال انتقال پایدار انسان به انسان کم است. پیاده سازی سیستماتیک اقدامات پیشگیری از عفونت و کنترل در انسداد SARS و MERS مؤثر بود.

 

4. علائم عفونت COVID-19 چیست؟

از آنچه تاکنون می دانیم ، ویروس می تواند باعث علائم خفیف و شبیه آنفولانزا مانند :

تب

سرفه

مشکل در تنفس

درد در عضلات

خستگی

موارد جدی تر دچار ذات الریه شدید ، سندرم پریشانی حاد تنفسی ، سپسیس و شوک سپتیک می شود که می تواند منجر به مرگ بیمار شود. به نظر می رسد افرادی که شرایط مزمن موجود دارند نسبت به بیماری های شدید آسیب پذیر هستند.

 

راههای انتقال ویروس کرونا, علایم کروناهیچ درمانی خاص برای بیماری کرونا ویروس وجود ندارد

 

5. آیا برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند؟

به طور کلی افراد سالخورده و افرادی که دارای شرایط زمینه ای هستند (مانند فشار خون بالا ، اختلالات قلبی ، دیابت ، اختلالات کبدی و بیماری تنفسی) بیشتر در معرض خطر ابتلا به علائم شدید هستند.

 

6. آیا درمانی برای بیماری COVID-19 وجود دارد؟

هیچ درمانی خاص برای بیماری کرونا ویروس وجود ندارد ، بنابراین رویکردی که برای معالجه بیماران مبتلا به عفونت های کروناویروس استفاده می شود ، درمان علائم بالینی است (مانند تب ، مشکل در تنفس). مراقبت های حمایتی درمان با اکسیژن ، مدیریت مایعات و ضد ویروس ها می تواند برای افراد آلوده بسیار مؤثر باشد.

 

7.  چه زمانی باید برای COVID-19 آزمایش شود؟

اگر علایم عفونت حاد تنفسی (شروع ناگهانی سرفه یا گلودرد و یا تنگی نفس) ، و در 14 روز قبل از شروع علائم ، شما در تماس نزدیک با یک مورد تأیید شده COVID-19 ، یا به منطقه ای سفر کرده اید که COVID-19 در حال انتقال در جامعه است و یا در یکی از مراکز درمانی که در آن بیماران مبتلا به عفونت COVID-19 تحت معالجه قرار گرفته اند مشغول به کار بوده و یا در آنجا حضور داشته اید ، برای مشاوره باید از طریق تلفن با پزشک خود تماس بگیرید.

 

8. چگونه می توانم از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنم؟

از تماس با افراد بیمار بخصوص افراد مبتلا به سرفه خودداری کنید.

از بازدید از بازارها و مکانهایی که حیوانات زنده یا مرده با آنها برخورد می شود ، خودداری کنید.

دستان خود را با آب و صابون بشویید و یا قبل از غذا ، بعد از استفاده از توالت و بعد از هرگونه تماس با حیوانات از محلول ضد عفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید.

شستن و ضد عفونی کردن دست ، کلید جلوگیری از عفونت است.

این ویروس از طریق چشم ، بینی و دهان وارد بدن شما می شود ، بنابراین از لمس آنها با دست های شسته نشده خودداری کنید.

سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهید.

 

9. آیا ماسک صورت در محافظت در برابر COVID-19 مؤثر است؟

ماسک صورت کمک می کند تا از گسترش بیشتر عفونت در افراد بیمار، جلوگیری کند. با این حال ، به نظر نمی رسد ماسک های صورت در محافظت از افرادی که آلوده نیستند مؤثر باشد.

 

راههای انتقال ویروس کرونا, علایم کرونا

برای آزمایش از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته می شود

 

10.آیا ممکن است با خوردن غذایی که فرد مبتلا به این بیماری تهیه کرده است؛ دچار بیماری شوید؟

اگر مراحل و شیوهٔ تهیه‌ غذا بهداشتی نباشد، فرد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است این بیماری را به دیگری منتقل کند. ویروس کرونا با ذراتی که بر اثر سرفه روی دست‌ها می‌ماند، منتشر می‌شود. شستن دست‌ها پیش از لمس و خوردن غذا توصیهٔ همگانی خوبی ‌ است تا جلوی گسترش میکروب‌ها گرفته شود.

 

11. نمونه گيرى آزمايشگاهى چگونه است ؟

برای آزمایش از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. گاهی هم نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک هم به همراه نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نمونه معمولا از کسانی گرفته می‌شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

 

12. آیا هوای گرم باعث کاهش شیوع ویروس کرونا می شود؟

برخی از ویروس ها فصلی هستند ، اما هنوز مشخص نیست که ویروس جدید از همین الگوی پیروی می کند و در این زمان ، مشخص نیست که با گرم تر شدن هوا ، انتشار COVID-19 کاهش می یابد یا خیر.

 

13. آیا ویروس کرونا با لمس سطوحی مثل دستگیره‌ در‌ها هم منتقل می‌شود و ویروس بر چنین سطوحی چقدر باقی می‌ماند؟

اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا روی دستش سرفه کند و سپس چیزی را لمس کند، آن سطح آلوده می‌شود. دستگیرهٔ درها مثال خوبی از سطوحی است که این خطر را دارند.

هنوز به درستی نمی‌دانیم چه مدت زمانی ویروس کرونا می‌تواند بر چنین سطوحی زنده بماند. کارشناسان گمان دارند که فقط چند ساعت است و نه چند روز، اما بهترین کار این است که دست‌های خود را به طور مرتب بشویید تا خطر ابتلا و گسترش ویروس را کاهش دهید.

 

14. آیا امسال اگر واکسن آنفلوانزا زده باشیم از COVID-19 محافظت می کنم؟

آنفلوانزا و SARS-CoV-2 دو ویروس بسیار متفاوت هستند و واکسن آنفولانزای فصلی در برابر بیماری ناشی از SARS-CoV-2 محافظت نمی کند.

 

15. اگر یک بار مبتلا به ویروس کرونا شوید، پس از آن نسبت به این بیماری ایمن خواهید شد؟

وقتی افراد از این بیماری نجات پیدا می‌کنند، بدن آنها تا حدودی چگونگی مقابله با آن را می‌شناسد و در صورت ابتلای دوباره می‌تواند ایمنی بیشتری داشته باشد. این ایمنی همیشگی نیست و کارایی کامل و مطمئنی هم ندارد و بر اثر مرور زمان کاهش هم پیدا می‌کند. هنوز روشن نیست بدن پس از ابتلا به این بیماری و بهبودی؛ تا چه مدت نسبت به ابتلای دوباره ایمن خواهد ماند.

 

 

ارسال دیدگاه