شپش ناحیه تناسلی : علائم و درمان

شپش ناحیه تناسلی علائم و درمان

شپش ناحیه تناسلی ، بیماری مقاربتی کمتر شناخته شده

شپش ناحیه تناسلی چیست؟

این حشره یک نوع انگل است که در ناحیه تناسلی زندگی می کند. همچنین ممکن است به آنها شوره نیز گفته شود که در واقع آن چیزی که شبیه به شوره بروز می کند تخم این نوع شپش می باشد. شپش ناحیه تناسلی یک نوع انگل شایع است که از طریق رابطه جنسی غیر ایمن می تواند منتقل شود.

علائم شپش ناحیه تناسلی چیست؟

علامت اصلی شپش ناحیه تناسلی خارش شدید در زهار است. اگر از قدرت بینای خوبی برخوردار باشید می توانید حشرات قهوه ای رنگ بسیار ریزی را ببینید که در بین موهای ناحیه تناسلی شما پخش شده اند و حرکت می کنند. همچنین ممکن است شما شوره های ریز و سفید رنگی را ببینید (تخم شپش ناحیه تناسلی) که به شفت مو متصل شده اند.

ابتلا به شپش ناحیه تناسلی چگونه است؟

این نوع انگل معمولا از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. دیدن شپش ها در ناحیه تناسلی فرد آلوده کار دشواری نیست. آنها پس از برخورد آلت تناسلی فرد مبتلا و فرد سالم، خود را به آلت تناسلی فرد سالم می رسانند. خوشبختانه شپش ناحیه تناسلی قادر به پریدن نیست.

این انگل های شش پای کوچک از خون انسان تغذیه می کنند لذا شما را گاز می گیرند. این گزش باعث تحریک شده و فرد الوده به شدت احساس خارش خواهد کرد. آنها می توانند وارد زخم ها و شیار های بدن شده و کار را بدتر کرده و احساس ناراحتی شما را بیشتر کنند.

در ضمن این حشرات ریز می توانند در موهای ناحیه مقعد نیز زندگی کنند. در مواردی ممکن است این انگل ها خود را به موی سینه یا زیر بغل مردان نیز برسانند و در آنجا زندگی کنند. حتی ممکن است آنها خود را به ابرو ها و مژه نیز برسانند که در این حالت ناراحتی بیشتری را برای فرد مبتلا به وجود می آورند.

آیا راه های دیگری برای آلوده شدن به شپش ناحیه تناسلی وجود دارد؟

بله. شپش ناحیه تناسلی می تواند برای مدتی در حوله یا ملافه ها نیز زندگی کند. همین قضیه باعث شده است که استفاده از حوله یا ملافه های دیگران چندان کار پسندیده ای محسوب نشود. لباس های زیر از جمله مایوهای شنا نیز می توانند ناقل شپش ناحیه تناسلی باشند.

شپش ناحیه تناسلی چقدر شایع است؟

شیوع شپش ناحیه تناسلی در سراسر جهان، بسته به منطقه و امکانات بهداشتی بین 2 تا 10 درصد است. در سال 2007 در بریتانیا تنها 2000 مورد ابتلا به شپش ناحیه تناسلی گزارش شده است. البته باید پذیرفت که تعدادی از افراد مبتلا به پزشک مراجعه نمی کنند و یا از خوددرمانی استفاده می کنند.

درمان شپش ناحیه تناسلی چگونه است؟

پیشنهاد ما به شما این است که به متخصص بیماری های مقاربتی مراجعه کنید. پزشکان عمومی ممکن است به خاطر تجربه کمتر در این زمینه، این بیماری را با گال و یا سایر عواملی که باعث سوزش پوست می شوند اشتباه بگیرند.

در مورد شپش ناحیه تناسلی، خوددرمانی بسیار شایع است. البته بهترین کار برای هر نوع بیماری و ناخوشی اجتناب از خوددرمانی و مراجعه به پزشک است. به هر حال در صورت خوددرمانی اطلاعات نوشته شده بر روی برچسب دارو ها را با دقت بخوانید. برخی از داروها برای همه (از جمله مادران شیرده) مناسب نیستند. حتما توضیحات پزشک داروساز را نیز با دقت گوش داده و عمل کنید.

شانه کردن تمام موهای بدنتان به کمک یک شانه با دندانه های نزدیک به هم نیز می تواند گزینه خوبی برای جدا کردن شپش ها و تخم های آنها باشد.

خوددرمانی و یا درمان های خانگی به هیچ عنوان برای درمان ابتلای چشم ها به شپش ناحیه تناسلی مناسب نیستند. لذا در این زمینه حتما به پزشک مراجعه کنید.

سایر اقدامات برای شپش ناحیه تناسلی

شخصی که شپش ناحیه تناسلی را به شما منتقل کرده است را حتما پیدا کنید و الوده بودنش را به وی خبر دهید.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند تمام افرادی که با فرد آلوده زندگی می کنند نیز باید آزمایش شده و سلامت آنها تائید شود.

به طور کلی این نوع انگل در مکان هایی گسترش پیدا می کند که روابط آزاد جنسی وجود داشته باشد.

تمام لوازم شخصی فرد آلوده مانند لباس ها، حوله ها و پتو و ملافه ها باید با آب داغ شسته شوند و بعد از خشک شدن به مدت یک هفته داخل یک کیسه پلاستیک در بسته قرار گیرند تا از کشته شدن شپش ها اطمینان حاصل شود.

تا بعد از اطمینان از سلامت حامل و دریافت تائیدیه پزشک از برقراری رابطه جنسی و یا استفاده از لباس و رختخواب دیگران به شدت خودداری کنید. (به طور کلی استفاده از لوازم شخصی دیگران چه به لحاظ بهداشتی و چه به لحاظ اخلاقی کار پسندیده ای نمی باشد.)

خجالت نکشید. اگر به این بیماری مبتلا شده اید به پزشک مراجعه کنید. شپش ناحیه تناسلی به راحتی قابل درمان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *