چرا باید بعد از رابطه جنسی حتما غسل کرد ؟

غسل-بعد-از-رابطه-جنسی

چراباید بعد از هر رابطه جنسی یا خارج شدن منی غسل جنابت کرد . در اسلام دلیل غسل کردن چیست و روش غسل کردن و نکاتی در مورد غسل ها را دراین مقاله بخوانید.

 

غسل بعد از هر رابطه جنسی

 

چگونگی جنب شدن
به یکی از دو چیز انسان جنب میشود:

 

جماع «آمیزش»:
اگر انسان جماع کند و به اندازه ختنه‌گاه و یا بیشتر داخل شود، در زن باشد یا در مرد، در قُبل «جلو» باشد یا در دُبر «عقب»، بالغ باشند یا نابالغ، گرچه منی بیرون نیاید، هردو جنب می شوند.

 

بیرون آمدن منی:
بیرون آمدن منی چه در خواب باشد «احتلام»، یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، بااختیار باشد یا بی اختیار، البته این ها در صورتی است که یقین دارد آبی که خارج شده منی باشد و اما رطوبت یا آبی که از انسان بیرون می آید، ولی نمیداند منی است یا رطوبت دیگر، اگر این شخص مرد و سالم است بایستی آن آبی که بیرون آمده دارای سه علامت باشد که حکم به منی بودن آن بشود «البته درصورت شک».

 

با شهوت بیرون آمده باشد.

هنگام بیرون آمدن جهندگی داشته باشد.

بعد از بیرون آمدن، بدن سست شده باشد.

 

اما اگر شخص، مردی مریض و یا زن باشد، همین مقدار که آن آب با شهوت بیرون آمده باشد، در جنابت او کافی است و بودن آن دو علامت دیگر لازم نیست، گرچه شایسته‌است که زن و مریض – به خصوص زن – علاوه بر غسل، وضو هم بگیرد «اگر قبلاً وضو نداشته» و بلکه بطور کلی اگر سه علامت جمع نبود، بهتر است علاوه بر غسل، وضو هم گرفته شود، اگر قبلاً وضو نداشته‌است و وظیفه‌اش هم وضو گرفتن بوده‌است، منتها در مواردی که گفته شد علاوه بر غسل، بهتر است وضو هم بگیرد. خوب است که اول طهارت غسلی خودش را از بین ببرد، بعد وضو بگیرد؛ چون خواهیم گفت که با غسل جنابت نباید وضو گرفت.

 

سوال: چرا اسلام دستور می دهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییم در حالی كه فقط عضو معینی آلوده میشود و آیا میان بول كردن و خارج شدن منی تفاوتی هست كه در یكی فقط محل را باید شست ودر دیگری تمام بدن را؟

پاسخ این است كه خارج شدن منی از انسان یك عمل موضعی نیست «مانند بول و سایر زواید» بدلیل اینكه اثر آن در تمام بدن آشكار می‌‌گردد و تمام سلول‌هاي بدن به دنبال خروج آن در یك حالت سستی مخصوص فرو می روند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است.

 

طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجوددارد كه تمام فعالیت‌هاي بدن را كنترل می‌كند «اعصاب سمپاتیك» و «اعصاب پاراسمپاتیك» این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان ودر اطراف تمام دستگاه‌ها و جهازات داخلی و خارجی گسترده‌اند.

 

وظیفه اعصاب سمپاتیك «تند كردن» و به فعالیت واداشتن دستگاه‌هاي مختلف بدن است و وظیفه اعصاب «پاراسمپاتیك» «كند كردن» فعالیت آنهاست و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی دستگاه‌هاي بدن بطور متعادل كار می‌‌كند.

 

گاهی جریان‌هایي در بدن رخ میدهد كه این تعادل رابه هم می زند،‌ از جمله این جریانها مسأله «ارگاسم = اوج لذّت جنسی» است كه طبق معمولً مقارن خروج منی صورت میگیرد.

 

دراین موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیك بر اعصاب سمپاتیك پیشی می‌‌گیرد و تعادل به شكل منفی به هم می خورد.

 

این موضوع نیز ثابت شده است كه از جمله اموری كه می تواند اعصاب سمپاتیك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین كند تماس آب با بدن است و ازآن جا كه تأثیر «ارگاسم» روی تمام اعضای بدن بطور محسوس دیده می شود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم میخورد دستور داده شده است كه پس از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شسته شود ودر پرتو اثر حیات بخش آن تعادل كامل در بین آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد.

 

 

«و اینكه می بینیم در خبری از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمودند: ان الجنابه خارجه من كل جسده فلذلك وجب علیه تطهیر جسده كله» «جنابت از تمام بدن بیرون می آید و لذا باید تمام بدن را شست» «وسائل الشیعه، ج 1، ص 466» گویا اشاره بهمین موضوع است.»

 

البته فایده غسل منحصر به این نیست بلكه غسل كردن علاوه بر این یك نوع پرستش و پرستش نیز می باشد كه اثرات اخلاقی آن قابل انكار نیست و بهمین دلیل اگر بدن را بدون نیّت و قصد قربت بشوییم غسل صحیح نیست.

 

< سایت تالاب: در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی هم روح متأثر می شود و هم جسم. روح به سوی شهوات مادی كشیده می شود و جسم به سوی سستی و ركود. غسل جنابت كه هم شست و شوی جسم است و هم بعلت اینكه به قصد قربت انجام می یابد شست و شوی جان است، اثر دوگانه‌اي روی جسم و روح می‌‌گذارد تا روح رابه سوی خدا و معنویت سوق ‌دهد و جسم رابه سوی پاكی و نشاط و فعالیت.

 

از همه ی این‌ها گذشته وجوب غسل جنابت یك الزام اسلامی برای پاك نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگی است زیرا بسیارند كسانی كه از نظافت خود غافل میشوند ولی این حكم اسلامی انها را مجبور می‌كند كه در فواصل مختلفی خودرا شستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند این موضوع اختصاصی به مردم اعصار گذشته ندارد در عصر و زمان ما نیز بسیارند كسانی كه به علل مختلفی از نظافت و بهداشت بدن غافلند. «البته این حكم به صورت یك قانون كلی و عمومی است حتی كسی را كه تازه بدن خودرا شسته، شامل میشود».

 

مجموعه جهات سه گانه فوق روشن می‌سازد كه چراباید به هنگام خروج منی «در خواب یا بیداری» و همچنین آمیزش جنسی «گرچه منی خارج نشود» غسل كرد و تمام بدن را شست.

چرا باید بعد از رابطه جنسی حتما غسل کرد ؟

چگونگی انجام غسل جنابت

 

غسل جنابت رابه دو صورت میتوان انجام داد:

اول: ترتیبی
دوم: ارتماسی

 

در غسل ارتماسی باید بدن پاک باشد ولی در غسل ترتیبی پاک بودن تمام بدن لازم نیست و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد کافی است.

 

غسل ترتیبی
در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، نخست سر و گردن، و سپس نیمهٔ راست بدن از گردن تا کف پا و دست راست و بعد نیمهٔ چپ بدن از گردن تا کف پا و دست چپ را بشوید.

 

غسل ارتماسی
در غسل ارتماسی باید آب دریک لحظه، تمام بدن را بگیرد. پس اگر به نیت غسل ارتماسی در آب فراوانی مانند استخر فرو رود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *