ویروس کرونا کی تمام می شود و چه زمانی از بین می رود؟

کرونا-تا-کی-ادامه-داره
کرونا چه زمانی تمام می شود؟

در این روزها که کرونا ویروس جدید باعث نگرانی بسیاری از مردم دنیا شده شاید بهترین خبری که منتظر شنیدنش هستیم پایان جولان این ویروس در دنیا است و یکی از سوالاتی که معمولا از کارشناسان پرسیده می شود زمان دقیق ریشه کن شدن این بیماری می باشد.

متاسفانه دانشمندان در حال حاضر نمی توانند به این سوال پاسخ قطعی بدهند و همین باعث شده نگرانی از این ویروس افزایش یابد زیرا هیچ یک از ما نمی دانیم حداکثر تا چه زمانی باید میزبان این مهمان ناخوانده باشیم.

در ادامه قصد داریم به برخی تخمین ها و سناریوهای ممکن درباره شیوع و پایان کرونا ویروس جدید که توسط کارشناسان و محققان بررسی شده بپردازیم. با کوکا همراه باشید.

کرونا ویروس کی تمام می شود؟

در اواخر ژانویه که کرونا ویروس جدید تقریبا تنها در چین شیوع پیدا کرده بود، وقتی از متخصصان بهداشت و اپیدمیولوژیست ها سوال می شد که این ویروس کی تمام می شود همه آن ها به مهار شدن و زمان آن خوشبین بودند، به اعتقاد آن ها با شناسایی بیماران و قرنطینه از شیوع ویروس به سراسر دنیا پیشگیری می شود.

این ایده منطقی بود، درست مانند بیماری سارس هم خانواده کرونا ویروس جدید که سال 2003 شیوع پیدا کرد و مهار شد. اما در حال حاضر بسیاری معتقدند این سناریو به دو دلیل اصلی تقریبا غیر ممکن است:

1. اطلاعات جدیدی درباره این ویروس پیدا کرده ایم که می گوید بیماری کووید 19 در بسیاری از افراد خفیف است به طوری که ممکن است خود فرد متوجه بیماری اش نمی شود اما در عین حال ناقل آن به دیگران است.

2. به علت کمبود کیت های تشخیصی و عدم بروز علائم شدید در بسیاری از افراد، مشخص نیست واقعا چه تعداد در دنیا به آن مبتلا شده اند.

بدبینانه ترین پاسخ به این سوال

در حال حاضر بدترین پاسخی که به این سوال داده شده این است که ممکن است کووید 19 با سرعت بالا به شدت شیوع پیدا کند و به یک بیماری عفونی رایج مانند سرماخوردگی در جهان تبدیل شود.

برخی متخصصان بر این باورند که بدون واکسن موثر مشخص نیست چگونه این بیماری قبل از آلوده کردن میلیون ها انسان به پایان برسد.

ما در حال حاضر درباره هیچ چیز نمی توانیم مطمئن باشیم زیرا موارد مبهم زیادی از جمله اطلاعات ناکافی درباره ویروس، چگونگی گسترش آن، نرخ دقیق مرگ و میر و میزان آسیب پذیری کودکان به این ویروس وجود دارد و با تحقیقات بیشتر خیلی چیزها ممکن است تغییر کند.

اما همه این ها دلیل نمی شود که نتوانیم از تشدید بیماری و مرگ و میر آن در آسیب پذیرترین افراد جلوگیری کرده و از بدترین احتمالات ممکن جلوگیری کنیم.

پیش بینی درباره میزان ابتلا به کرونا قبل از پایان همه گیری

مدتی پیش یک اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد پیش بینی کرد طی یک سال حدود 40 تا 70 درصد از بزرگسالان در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا می شوند.

او مدتی بعد تخمین خود را به ابتلای 20 تا 60 درصد افراد بزرگسال تغییر داد. اگر این تخمین درست باشد نتیجه بد است اما یک مسئله آخر الزمانی به شمار نمی رود زیرا بیشتر موارد ابتلا به این ویروس خفیف است با این حال با افزایش آمار ابتلا، آمار مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته این اپیدمیولوژیست در مدلی که ایجاد کرده فرض بر این است که انتقال ویروس در سایر نقاط جهان نیز تقریبا شبیه چین باشد، اما هنوز نمی توان با قطعیت پیش بینی کرد زیرا چیزهایی زیادی باید مشخص شود که کشف آن ها روی پیش بینی تاثیر می گذارد.

طبق این مدل، بخش اعظم جمعیت انسانی در معرض ابتلا به کرونا ویروس جدید قرار دارد اما ممکن است این اتفاق نیفتد به خصوص اگر واکسن یا درمان دیگری برای این بیماری کشف شود.

به گفته او اگر بیماری مهار نشود تنها راه کنترلش این است که حدود 50 درصد مردم جهان به آن ایمنی پیدا کنند، این اتفاق در صورتی می افتد که تعداد کافی افراد – میلیون ها نفر از مردم دنیا – به آن مبتلا شوند و اصطلاحا ایمنی جمعی یا گله ایجاد شود، بی شک نتیجه ایده آلی نیست که ما به دنبال آن هستیم.

این احتمال فرضی نیز وجود دارد که طبق مسئله تکامل، ویروس به مرور زمان کشندگی خود را کاهش دهد، زیرا کشنده ترین ویروس ها در واقع هنگام کشتن میزبان، خود را نیز از بین می برند.

سناریوی کابوس مانند: یک اوج گیری عظیم در موارد ابتلا

یکی از احتمالاتی که می تواند به یک کابوس بزرگ تبدیل شود اوج گیری ناگهانی عفونت است که بدون شک سیستم سلامت را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد.

به گفته مقامات پاسخ دهنده آمریکایی، این مسئله یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی است که ممکن است بیفتد، فرض کنید به طور ناگهانی یک جمعیت 10 هزار نفری در یک شهر بزرگ نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند.

مسئله کمبود احتمالی تجهیزات بیمارستانی از یک سو، بالا رفتن احتمال ابتلای کارکنان مراکز بهداشتی و بیمارانی که به دلایل دیگر در بیمارستان ها بستری شده اند از سوی دیگر می تواند باعث تشدید مشکلات شود.

این سناریو بد است اما می توان از آن اجتناب کرد به این صورت که با کند شدن روند سرایت عفونت از ابتلای ناگهانی افراد در عرض مثلا یک ماه جلوگیری کرده و کاری کنیم تا در صورت ابتلای مردم، این روند طی 10 یا 12 ماه افزایش یابد، این رخداد نتیجه خوبی در تعداد افراد بستری در بیمارستان ها و صد البته کاهش مرگ و میرها به دنبال خواهد داشت.

در واقع ما درباره منحنی تا حد امکان مسطح صحبت می کنیم که در آن به جای پیک بزرگ و ناگهانی در منحنی زنگوله، پیک آن چنانی در موارد ابتلا نخواهیم داشت.

سناریوی بهتر: کند شدن شیوع بیماری با اقدامات بهداشت عمومی

در این سناریوی امیدوار کننده گفته شده با رعایت اقدامات بهداشتی می توانیم سرعت شیوع بیماری را تا زمانی که دانشمندان درمان موثر برای این بیماری بیابند تا حد قابل توجهی کند کنیم.

این اتفاق عملا در کشور چین رخ داده و به لطف اقدامات چشمگیر دولت و همکاری مردم بیماری به خوبی مهار شده است.

ماندن در خانه، شستن مرتب دست ها و عدم تماس با افراد بیمار از جمله نکاتی است که همه مردم باید به آن توجه داشته باشند.

دیدگاه خوش بینانه این است که گسترش را کم کرده و به جوامع خود و آسیب پذیرترین افراد کمک خواهیم کرد.

دیدگاه بدبینانه این است که به خاطر تاخیر در تست ها شیوع طولانی تر شده و سخت تر ادامه پیدا کند.

سناریوی شانسی: شیوع کووید 19 در تابستان کمتر شود

احتمال دیگری که وجود دارد این است که کووید 19 احتمالا تا تابستان ادامه دار شود اما تغییر فصل و گرم شدن هوا روی گسترش آن تاثیر بگذارد.

برخی ویروس ها – نه همه آن ها – به دلایل مختلف با افزایش دما و رطوبت در فصول گرم تر مانند تابستان شیوع کمتری دارند، همچنین ممکن است در این شرایط مدت زیادی روی سطوح زنده نمانند.

از سوی دیگر رفتار انسان ها نیز در تابستان با فصول سرد سال تفاوت دارد و زمان کمتری را در فضاهای بسته می گذرانند.

برخی معتقدند این که چه زمانی شیوع کرونا ویروس جدید متوقف شود یا حداقل پیشرفت را داشته باشد تا حد زیادی به چند ماه آینده بستگی دارد که آیا این ویروس فصلی است یا خیر.

با این حال به نظر می رسد تغییرات آب و هوا در سراسر چین روی روند شیوع این بیماری تاثیری نداشته است.

همچنین اگر کرونا ویروس جدید نوعی ویروس فصلی هم باشد به این معنا نیست که به صورت جادویی از بین برود بلکه ممکن است زمستان بعدی دوباره با آن دست و پنجه نرم کنیم. از سوی دیگر همانند ویروس آنفلوآنزا که با وجود فصلی بودن نرخ مرگ و میر خودش را دارد کرونا ویروس جدید نیز نرخ کشندگی اش را ادامه خواهد داد.

این ویروس چه زمانی واقعا تمام می شود؟ با کشف واکسن آن!

برای این که شیوع این ویروس به طور قطع به پایان برسد احتمالا نیاز به درمان ضد ویروسی یا واکسن آن می باشد، چیزی که دانشمندان سراسر دنیا در حال تحقیق روی آن هستند.

اگرچه حتی با کشف واکسن نیز یک سال یا بیشتر طول می کشد تا اثر بخشی و ایمنی آن تایید شود و به تولید انبوه برسد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *