آموزش مسائل جنسی به کودکان : تعریف سلامت جنسی کودک + روش های موثر تربیت جنسی کودک

آگاهی-جنسی-به-کودکان

آموزش مسائل جنسی

آموزش مسائل جنسی به کودکان

آموزش مسائل جنسی به کودکان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که والدین باید به آن توجه کنند بنابراین شناخت راه‌های آموزشی آن بسیار ضروری است. از نظر والدین نوزادان و کودکان نوپا، رشد و توسعه جنسی فرزندشان ممکن است یک راه طولانی به نظر برسد اما در واقع رشد جنسی در اولین سال یک کودک آغاز می شود. اگرچه رشد جنسی معمولاً با سال های نوجوانی همراه است. در حقیقت رشد عاطفی و جسمی کودک جوان از راه های ظریفی و از دوران کودکی آغاز می شود. وقتی زمان آگاهی دادن در مورد عشق، روابط جنسی و شناخت مسائل جنسی به آنها فرا می رسد تازه متوجه سختی پرورش کودکان خود می شویم. در این زمان بعضی از خانواده ها از دادن اطلاعات و آگاهی فرار می کنند و آنرا به جامعه واگذار می کنند!!!! این عین بی عدالتی و اشتباهی بزرگ در حق کودکان است.

 

تربیت جنسی کودک

کودک از حدود ۳ سالگی باید با نقاط خصوصی بدنش آشنا شود. نیاز نیست نام آنها را بداند، می توانید اینگونه در میان بگذارید که وقتی به استخر می‌روی قسمت‌هایی از بدنت که زیر مایو است نقاط خصوصی بدن تو است. به کودک آموزش دهید که هیچ‌کس به جز والدین و گاهی پزشک اجازه نگاه کردن و لمس کردن نقاط خصوصی بدن او را ندارد. به ‌کودک‌ آموزش دهید که او هم هیچ‌وقت اجازه ندارد نقاط خصوصی بدن دیگران را تماشا یا لمس کند. به کودک آموزش دهید که اجازه ندارد خوراکی یا کادویی را بدون اطلاع والدین از دیگران بپذیرد. به کودک آموزش دهید اگر فردی زن یا مرد، غریبه یا آشنا، به او پیشنهاد رفتن به جاهای خلوت، نگاه کردن و لمس کردن نقاط خصوصی را داد، بگوید «نه»، و بلافاصله از آن شخص دور شود.

 

سلامت جنسی کودکان

از جمله دشوارترین مراحل فرزند پروری آموزش سلامت جنسی به کودکان است که عموماً خود والدین به دلیل آشنا نبودن با ظرافت های این مسأله یا در برخی موارد با آموزش زودرس و شتابزده خود یا با تأخیر و پنهان کاری در مورد این موضوع به سلامت کودکان آسیب می زنند. در این زمینه رایج ترین خطایی که اغلب پدر و مادرها مرتکب می شوند این است که درباره مسائل جنسی با کودک حرف نمی زنند. والدین یا پرستار کودک که با کودک سر و کار دارند باید متوجه اهمیت این آموزش باشند و به این باور برسند که مخفی کاری و سرکوب کنجکاوی های جنسی کودک آسیب زیادی میزن.

میزند هیجانی نشوید و واکنش تندی نشان ندهید.همان طور که او دستش را در چند ماهی با کنجکاوی نگاه می کرد و می شناخت یا به گوشش دست می زد و ناخن های خود را با کنجکاوی می شناخت، اجازه دهید این عضو خود را هم بشناسد اما با پرت کردن حواس او می توانید مانع از لمس بیش از حد و تجربه حس خوشایند آن شوید چرا که برخی از بچه ها به دلیل آرامش گرفتن امکان دارد دوباره به خصوص در مواقعی که به آرامش نیاز دارند مانند زمان خواب، آلت تناسلی خود را لمس کنند.

 

گاهی کودک با موی مادر یا موی خودش بازی می کند یا شست خودش را می مکد تا آرام شود پس دقت کنید این ۲ مثل هم می باشد؛ از گذاشتن اسامی منفی مانند خودارضایی و… جدا پرهیز کنید و کودک را بی جهت اذیت نکنید، اگر شما با رفتار نامناسب و واکنش تند او را حساس نکنید این تجربه و دوره شناخت سپری خواهد شد.

 

در مورد این موضوع حد و مرز مشخص کنید

اگر در مورد این موضوع واژه خصوصی بودن را به کار ببرید کودک فکرمیکند درباره این موضوع خصوصی می تواند با افرادی که دوست دارد صحبت کند، اما باید به کودک پیش دبستانی خود بگویید این موضوعات خصوصی را با شما که والدینش هستید مطرح کند نه کودکان دیگر و حتی دوستانش. کودک باید متوجه شود که غیر از شما بقیه در این مورد این موضوع غریبه هستند. درباره این موضوع نقش بازی کنید، قصه تعریف کنید و خلاصه اینکه نه با هیجان بلکه متناسب با ویژگی های شخصیتی کودکتان با او در این باره صحبت کنید و اطلاعات بدهید تا بداند می تواند همیشه با خیال راحت سوالاتش درباره این موضوع را از شما بپرس.

 

دادن آگاهی جنسی به کودک

والدین در دادن اطلاعات به فرزندان خود به سه گروه تقسیم می شوند :

 

اطلاعات را با هر سختی هم که باشد بنا بر وظیفه خود به فرزندانشان انتقال می دهند.

اطلاعات را دست و پا شکسته و تا حدی که از زیر بار مسئولیت آن فرار کنند به فرزندان خود انتقال می دهند. و می گویند ما که وظیفه خود را انجام داده ایم!!!!

اما دسته بعد از این کار طفره می روند و آنرا باری به هر جهت رها و آموزش آن را وظیفه جامعه می دانند.

 

ایدز و انواع هپاتیت

قاعدگی زنان ( هم پسرها و هم دخترها باید از اطلاعات این مورد برخوردار شوند)

اختلال پدوفیلی چیست ؟

اختلال پدوفیلیک اختلالی است که در آن فرد علاقه ی زیادی به برقراری رابطه ی جنسی با کودک نابالغ که زیر ۱۳ سال است، دارد.از این رو تربیت جنسی در کودکان اهمیت زیادی دارد. افرادی که حقیقتاً مبتلا به این اختلال می باشند باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند و ۵ سال از قربانی خود بزرگتر باشند. در واقع خصوصیت اصلی این اختلال جذب شدن به سوی کودک است. اختلال پدوفیلیک با سوءاستفاده جنسی از کودک تفاوت دارد، زیرا کسی که با کودک عمل جنسی انجام می‌دهد اختلال پدوفیلیک که یک اختلال روانی است، ندارد بلکه به عنوان یک فرد مجرم، از فرصتی که تصادفی در اختیارش قرار گرفته، بلافاصله بهره می‌گیرد و به کودکی که صرفا در دسترسش قرار دارد، تجاوز یا از او سوءاستفاده جنسی می‌کند.

 

نحوه مراقبت از کودک در برابر مبتلایان به پدوفیلی

اکثر افراد مبتلا به اختلال پدوفیلیک کودکان قربانی را به طرف خود جلب می‌کنند، آنها را تنها گیر می‌اندازند و معمولا هدف خود را به این ترتیب انجام می‌دهند:

 

انتخاب یک کودک ساده و آسیب‌پذیر، که به‌راحتی ترغیب و تشویق شود، و بعد از سوءاستفاده، صدایش در نیاید.

استفاده از مشوق‌های غیرجنسی، مثل خریدن اسباب بازی یا خوراکی یا زبان‌بازی در برخوردهای اولیه.

گفتگوی تدریجی درباره موضوعات جنسی

پیشرفت از نوازش‌های غیرجنسی به نوازش‌ها و لمس کردن‌های جنسی برای حساسیت‌زدایی و عادت دادن کودک به خود.

خلاصه مطلب آموزش مسائل جنسی به کودک

همواره پذیرای سوالات فرزندانتان در مورد بدن، عشق و روابط جنسی باشید و صحبت در مورد این مسائل را تا دوران بلوغ ادامه دهید. از سوالات فرزندانتان در مورد تغییرات بدن و مسائل جنسی استقبال کنید و به گونه ای رفتار نکنید که این مسائل شرم آور و خجالت آور به نظر برسند، در این صورت فرزندتان احساس پذیرش سالم تری نسبت به خودش خواهد داشت. همچنین این مسئله باعث می شود فرزندتان شما را به عنوان یک منبع اطلاعاتی و راهنما بپذیرد.

ارسال دیدگاه