رحم اجاره ای و معایب و مزایای آن

رحم اجاره ای

پزشكان در كشورهاي مختلف در تلاش براي درمان ناباروري هستند.روش هاي مختلف درمان ناباروري توانسته بسياري را صاحب فرزند يا اميدوار به آينده در انتظار نگه دارد.يكي از روش ها ” رحم اجاره اي ” است كه اين روش ابعاد مثبت و منفي را در پي داشته است..

رحم جایگزین روشی است که طی آن بانوی صاحب رحم، جنین فرد دیگری را در رحم خود حمل می‌کند و بر مبنای توافقی که از قبل صورت گرفته است، تعهد می نماید که پس از طی دوران بارداری و زایمان، نوزاد حاصل را به زوجین نابارور تحویل دهد. در این قسمت برآنیم که بدلیل مباحث حقوقی جدی در ارتباط با قراری که بین زوجین گذاشته  می‌شود،  بدین موضوع بپردازیم.

«مادر میانجی بودن» به مفهوم تلقیح مصنوعی در رحم مادری است که حاضر می شود در قبال مقدار معینی پول، جنین زن و مرد دیگری را (متشکل از اسپرم و تخمک آن دو) در رحم خود به رشد و تکامل برساند و پس از تولد نوزاد، سرپرستی او را با حقوق تمام و کمال به والدین جدیدش بسپارد. این در صورتی است که مادر میانجی کوچکترین تاثیر ژنتیکی بر فرزندی که در شکم دارد وارد نمی کند مگر در شرایط بسیار نادری که احتمال رخ دادن آن، یک در ده میلیون در نظر گرفته شده و عموماً صحبتی از آن به میان نمی آید.

تحقیقات نشان می دهد در سال ۲۰۰۳، در حدود ۳ درصد از زنان آمریکا، با مشکل ناباروری مواجه بودند که حتی با به کارگیری پیشرفته ترین تکنیک ها و روش های باروری نیز امکان بچه دار شدن برای آنها وجود نداشت و تنها راه باقی مانده برای این دسته از زنان نابارور آمریکایی، متوسل شدن به مادران میانجی یا همان surrogacy بود.

ابعاد مثبت روش به كارگيري رحم اجاره اي
– كاهش آمار طلاق در كشور و حل مشكلات زوج هاي نابارور

– فرزند صالح از اين روش از لحاظ ژنتيكي تمام خصوصيات والدين صاحب نطفه را دارد و نسبت به روش هاي غيرشرعي و يا فرزند خواندگي ارجحيت دارد.

– اين روش به زناني كه از لحاظ تخمك گذاري مشكلي ندارند و دلايل ديگري براي ناباروري دارند كمك مي كند. از اين رو درصد بالايي از مشكلات ناباروري حل مي شود .

– از نظر روانشناسي و روانپزشكي نيز حدود 15 سال است كه در مورد رحم اجاره اي ارزيابي هايي صورت گرفته ( تا تقريبا” چهارهزار مورد مطالعه شده ) و آسيب هاي احتمالي را كه فرد داوطلب امكان دارد متحمل شود را بررسي كرده اند ، اما هنوز هيچ آسيب مشخصي گزارش نشده است .

– از لحاظ فقهي فرزندي كه در رحم اجاره اي رشد يافته مشروع و قانوني است .

 ابعاد منفی روش بکارگیری رحم اجاره ای
– از لحاظ فرهنگي اين روش هنوز مورد قبول همه مردم واقع نشده و اكثر آنها از اين روش بي اطلاع هستند ، بنابراين ديد مناسبي نسبت به فردي كه رحم اجاره داده مي شود وجود ندارد.

– احتمال انتقال بيماري هايي چون ايدز و هپاتيت و … از مادر اجاره اي به نوزاد

– احتمال انتقال بيماري از زوج هاي اهداء جنين مانند بيماري هاي عفوني (نظير ايدز ، و هپاتيت و ….) و بيماري هاي ويروسي و … به جنين و سپس مادر اجاره اي

– اطلاع طفل از اينكه حاصل چنين روند پزشكي است و نوع برخورد وي با اين مسئله

– امكان سوء استفاده هاي مختلف از اين روش از جمله سوء استفاده هاي مالي

– نارضايي اطرافيان به خصوص فرزندان و همسران افراد ” داوطلب رحم اجاره اي ”

– از لحاظ حقوقي و قانوني هنوز مشكلاتي در اعمال اين روش وجود دارد.

شرايط تعيين شده در قانون اهداي جنين به زنان نازا به اين شرح است :
الف : زوجين بنا به گواهي معتبر پزشكي ، امكان بچه دار شدن نداشته باشند و زوجه استعداد دريافت جنين را داشته باشد.

ب : زوجين داراي صلاحيت اخلاقي باشند .

ج: هيچ يك از زوجين مهجور نباشند .

د : هيچ يك از زوجين مبتلا به بيماري صعب العلاج نباشند .

ه : هيچ يك از زوجين معتاد به مواد مخدر نباشند .

و : زوجين بايستي تابعيت ايران را داشته باشند .

ماده 3 ) وظايف و تكاليف زوجين اهداء گيرنده جنين و طفل متولد شده از لحاظ نگهداري و تربيت و نفقه و احترام نظير وظايف و تكاليف اولاد و پدر و مادر است .

ماده 4 ) بررسي صلاحيت و زوجين متقاضي در محاكم خانواده خارج از نوبت و بدون رعايت تشريفات آيين دادرسي مدني صورت خواهد گرفت و عدم تاييد صلاحيت زوجين قابل تجديد نظر مي باشد .

ماده 5 ) آيين نامه اين قانون توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي با همكاري وزارت دادگستري و تهيه و تصويب هيات وزيران خواهد رسيد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *