بهترین زمان استفاده از قرص های ضد بارداری

قرص-ضد-بارداری

نکات و موارد لازم در مورد مصرف قرص ضد بارداری، چگونه می توانم از قرص کنترل بارداری استفاده کنم؟

بسیاری از زوج ها که صاحب چند فرزند هستند و دیگر فرزندی نمی خواهند در مورد راه های پیشگیری از بارداری اطلاعات کافی ندارند و برخی از آنهاهم در عین حال که از روش های پیشگیری استفاده می کنند باز هم باردار می شوند! آمادگی نداشتن برای بچه دار شدن مشکلات بسیاری را برای گروهی از زوج های جوان ایجاد می کند. پس اگر در سنین جوانی هستید باید اطلاعات تان را راجع به راه های پیشگیری کامل کنید.
قرص ضد بارداری
استفاده از قرص آسان است ، هر روز یک قرص ریز را قورت دهید در این بخش از نمناک اطلاعاتی در مورد زمان شروع قرص های کنترل قاعدگی، انواع مختلف قرص ها و اطلاعاتی در مورد اینکه اگر شما یک قرص را فراموش کنید، چه باید بکنید،آمده است.

انواع مختلف قرصهای ضد بارداری چیست؟

قرص های ترکیبی (cocs):
قرص های کنترل بارداری با ترکیب دو هورمون – استروژن و پروژستین – است، و به همین دلیل ترکیبی نامیده می شوند. اینها رایج ترین نوع قرص های ضد بارداری هستند.بیشتر قرص های ترکیبی ،در بسته های 28 روزه یا 21 روزه عرضه می شوند شما تا زمانی که هر روز 1 قرص مصرف می کنید، از بارداری محافظت می شوید.مجبور نیستید آن را هر روز در ساعتی مشخص بخورید، اما انجام این کار به شما کمک می کند ،تا عادت به یادآوری قرص خود را حفظ کنید.
بسته های 28 روزه:
یک قرص را هر روز به مدت 28 روز (چهار هفته) مصرف کنید و سپس یک بسته قرص جدید را در روز 29 آغاز کنید.آخرین قرص ها در بسته 28 روزه، هیچ ترکیبی از هورمون ها را در خود ندارد. اینکه برای چند روز قرص های بدون هورمون در بسته ها وجود دارد، در مارک های مختلف متفاوت است ، اغلب قرص های بدون هورمون را برای 7 روز مصرف می کنید، اما گاهی اوقات نیز کمتر. این قرصها “یادآوری” یا “قرصهای جایگزین” نامیده می شوند – آنها به شما یادآوری میکنند تا قرص های خود را هر روز مصرف کنید و بسته بعدی خود را در زمان خودش شروع کنید. حتی اگر شما آنها را نخورید، اگر در آن روزها رابطه جنسی داشته باشید، از بارداری محافظت خواهید شد ، آنها ممکن است حاوی آهن یا مکمل های دیگری باشند، که به سلامت شما کمک می کنند.
در طول زمانی که شما این قرص های “یاداوری” را می خورید، پریود می شوید.
قرص های ضدبارداری

چگونه از کنترل قرص بارداری استفاده کنیم

بسته های 21 روزه :
هر روز 1 قرص را به مدت 21 روز (سه هفته) استفاده کنید. سپس برای هفت روز (هفته چهارم) هیچ قرصی مصرف نکنید. دوره ی پریودی شما در طول هفته ی چهارم در زمانی که قرص مصرف نمی کنید، رخ می دهد.مهم است که هر روز 1 قرص مصرف کنید، زیرا هیچ قرص یادآوری (بدون هورمون) وجود ندارد.
این قرص های هورمون، از حاملگی شما حین رابطه جنسی در طول هفته هایی که قرص نمی خورید، جلوگیری می کند. بسته بعدی خود را پس از هفت روز از اتمام بسته قبلی شروع کنید – ممکن است بخواهید از یک زنگ یا یادآوری برای کمک به شما در مسیر درست استفاده کنید.
بسته های 91 روزه:
برخی از قرص های ترکیبی دارای 12 هفته قرص هستند، به همراه قرص های یادآوری ؛ این، به این معنی است که شما تنها یک بار از هر سه ماه پریود می شوید. این هورمون ها از حاملگی شما حتی اگر شما در طول هفته مصرف قرص های یادآوری رابطه جنسی داشته باشید، جلوگیری می کند. در برندهای دیگر ،این قرص نیز می تواند برای طفره رفتن از پریود خود، مصرف قرص های یادآوری را نادیده بگیرید.
قرصهای پروژستین :
قرص های کوچک پروژستین فقط 1 نوع هورمون (پروژستین) دارند – این قرص ها هیچ استروژنی ندارند ، شما باید از قرصهای پروژستین درست در هر سه ساعت یکبار مصرف کنید ،تا از حاملگی محافظت شوید برای مثال، اگر قرص پروژسترون را در ساعت 12:00 بعد از ظهر خوردید، قرص بعدی را در ساعت 3 بعد از ظهر استفاده کنید. روز بعد شما در معرض خطر بارداری قرار می گیرید. هشدارها، یادآوریها، و یا برنامه های کنترل بارداری می توانند به شما کمک کنند، تا قرص خود را در زمان صحیح مصرف کنید.
قرصهای پروژستین فقط در بسته های 28 روزه (چهار هفته ای) عرضه می شوند و همه 28 قرص، دارای هورمون می باشند. شما باید تمام قرص های یک بسته پروژستین را برای جلوگیری از حاملگی مصرف کنید – هفته ای با قرص های بدون هورمون وجود ندارد. ممکن است در هفته چهارم پریود شوید ، همچنین می توانید در طول ماه، خونریزی داشته باشید (لکه بینی) و یا اصلا پریود نشوید.
جلوگیری از بارداری

انواع قرص های ضد بارداری

قرص های ترکیبی (COCs):
می توانید مصرف قرص ترکیبی را در هر زمانی شروع کنید ، اگر قرص های ترکیبی را ظرف 5 روز بعد از شروع پریود خود شروع کنید، از بارداری محافظت خواهد شد برای مثال، اگر شما صبح روز دوشنبه پریود شدید، می توانید قرص را در هر زمان تا صبح روز شنبه شروع کنید، تا از حاملگی محافظت شوید.اگر قرصهای ترکیبی را در هر زمان دیگری شروع کنید، پس از هفت روز مصرف قرص از بارداری محافظت خواهید شد ؛ از روش دیگری از کنترل بارداری – مانند کاندوم یا کاندوم زنانه– استفاده کنید، اگر رابطه جنسی واژنی در هفته اول مصرف قرص داشتید.
قرصهای پروژستین (قرصهای ریز):
می توانید قرص های پروژستین را در هر زمانی شروع کنید. جلوگیری از حاملگی پس از 48 ساعت (دو روز) آغاز خواهد شد. اگر در عرض 48 ساعت اول، رابطه جنسی واژنی دارید، از روش های دیگری از کنترل بارداری مانند کاندوم استفاده کنید باید قرص های پروژسترون را هر روز سر ساعت خاصی مصرف کنید. اگر آن را بیش از سه ساعت از زمان معمول خود استفاده کنید، از یک روش کنترل بارداری دیگری برای 48 ساعت (دو روز آینده) استفاده کنید.

شروع قرص ضد بارداری بعد از حاملگی ، زایمان و سقط جنین :

شما بلافاصله پس از حاملگی می توانید دوباره باردار شوید، بنابراین با پرستار یا پزشک خود در مورد شروع مصرف قرص های ضد بارداری خود صحبت کنید ، شما می توانید پس از سقط جنین، زایمان جنین مرده، یا زایمان، شروع به مصرف قرص پروژسترون کنید. می توانید مصرف قرص های ترکیبی را پس از سقط جنین یا زایمان جنین مرده شروع کنید. به طور کلی، شما می توانید قرص ترکیبی را 3 هفته پس از زایمان شروع کنید، اما باید واقعا 3 هفته صبر کنید، چه شیر می دهید، چه خیر.
آیا امن است و می توان این قرص ها را در هنگام دوران شیردهی، استفاده کرد؟
قرص های ترکیبی ممکن است، مقدار و کیفیت شیر مادر را در 3 هفته اول شیردهی کاهش دهد. اگر پرستاری می شوید، حداقل 3 هفته پس از زایمان صبر کنید و بعد از قرص های ترکیبی استفاده کنید ، شیر شما حاوی هورمون های قرص می شوند، اما بعید است که این هورمون ها بر نوزاد شما تأثیری بگذارد. در صورت استفاده از قرص، با پرستار یا پزشک خود در مورد هر گونه نگرانی درباره تغذیه با شیر خود صحبت کنید. مصرف قرصهای پروژستین ،در هنگام تغذیه با شیر کاملا ایمن هستند آنها هیچ تاثیری بر میزان تولید شیر شما ندارند و به کودک شما هیچ آسیبی نمی رسانند.
 قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری بعد از حاملگی و زایمان

زمان و نحوه استفاده از قرص های ضد بارداری :

فرد باید در اولین فرصت ( 24 ساعت اول پس از نزدیکی و نهایتا تا 120 ساعت)، قرص ها را مصرف کند:
قرص های LD:4 عدد قرص LD و 12 ساعت بعد 4 عدد دیگر
قرص های HD:2 عدد قرص HD و 12 ساعت بعد 4 عدد دیگر
قرص های تری فازیک:2 عدد قرص سفید رنگ و 12 ساعت بعد 2 عدد دیگر
قرص های پروژسترونی :2 عدد باهم ( نیازی به تکرار ندارد)

پاسخ به سوالات رایج در مورد استفاده از قرص های ضد بارداری

چگونه می توانم از قرص استفاده کنم ،تا پریودم را متوقف کنم؟

جلوگیری از پریود به وسیله این قرص ها فوق العاده آسان است. مطمئن شوید که قرص های فعال هورمونی را هر روز مصرف می کنید شما می توانید با دو روش این کار را انجام دهید:
می توانید از یک قرص با برند تجاری که دارای 3 ماه قرص فعال در بسته است استفاده کنید، بنابراین فقط 4 بار در سال پریود می شوید.
و یا می توانید قرص های جایگزین یا یاداوری بسته خود را نادیده بگیرید و به سمت مصرف بسته بعدی بروید ، این کار را می توانید همیشه و یا فقط زمانی که شما برنامه خاصی دارید، استفاده کنید.
هنگام استفاده از قرص ها برای جلوگیری از پریود خود ممکن است کمی خونریزی یا لکه بینی داشته باشیدکاملا طبیعی است و اگر هر ماه قرص های بدون هورمون خود را استفاده نکنید، حدود هر شش ماه باید این اتفاق خونریزی انجام شود. در استفاده از این قرص ها هیچ خطر یا ضرری وجود ندارد و در زمان های رویدادهای خاص (مانند تعطیلات یا تولدها) بسیار بکار می آیند و مفید هستند.
 قرص ضد بارداری

چگونگی استفاده از قرص های ضد بارداری

من مصرف یک قرص را فراموش کردم. چکار کنم؟

این قرص ها در زمانی که در زمان خاص مصرف می کنید، بهتر کار می کنند، اما تقریبا همه مصرف یک قرص را فراموش می کنند.
دانستن آنچه که باید در زمان فراموشی استفاده از قرص ها چه کاری بکنید، بسیار مهم است. برای استفاده از این ابزار، نیاز به دانستن نام قرص مشخص خود را دارید.
شما می توانید نام قرص را روی بسته قرص و یا با تماس با پزشک خود و یا نشان دادن آن به داروخانه ای که از آن خریدید، پیدا کنید.
اگر نتوانستید نام قرص خود را پیدا کنید، در زمان رابطه جنسی واژنی، حتما از کاندوم استفاده کنید تا زمانی که بتوانید با پرستار یا پزشک خود صحبت کنید.
اگر در طی 5 روز گذشته، قرصتان را فراموش کرده اید، رابطه جنسی داشته اید، حتما از قرص اورژانسی استفاده کنید.

چه زمانی می توانم قرص های کنترل بارداری را شروع کنم؟

می توانید قرص های کنترل بارداری را هر روز از ماه شروع کنید ، با این حال، هنگامی که شما شروع به مصرف قرص کردید در همان هم می تواند تاثیر بگذارد و هم نمی تواند،پس حتما در رابطه های جنسی خود تا 7روز آینده از روش های دیگر ضد بارداری مانند کاندوم استفاده کنید ،با پرستار یا پزشک خود در مورد بهترین زمان برای شروع مصرف قرص صحبت کنید.
*** هشدار :هرگز بدون مشورت با پزشک و اطلاع از وضعیت جسمی خود قرص های ضد بارداری را استفاده نکنید ***

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *